torsdag 3. september 2009
Tips for bedre nærbilder
Det er mye som går under betegnelsen makro i dag. Ofte snakker man bare om linser som klarer å fokusere litt nærmere enn normalt. Den opprinnelige betydningen av makrobegrepet er likevel mer konkret. Det betegner en linse som klarer å reprodusere fotoobjektet i full størrelse eller mer i sensoren. Uansett om man bruker en ordentlig makrolinse eller ikke, er det en del man bør tenke på når man går så nært motivet. Her er noen enkle tips:Form og mønsterNærfotografering er spesielt godt egent for abstrakte bilder. Når man kommer så tett på, kan detaljene gi svært så spennende og ugjenkjennelige motiver. Det morsomme med makrofotografering, er jo at motivene finnes overalt rundt deg. Det er bare å ta kreativiteten i bruk. Noe som er spesielt fint å tenke på er form og mønster. Det kan være alt fra spor i sanden til utpregete linjer som i et edderkoppnett eller på en trestamme. DybdeskarphetValg av fokuspunkt og dybdeskarphet kan være avgjørende for hvordan motivet fremstår på bildet. Spesielt er det effektivt å bruke liten dybdeskarphet for å gjøre bakgrunnen uklar. Dette er enklest hvis du benytter deg av en telelinse, men avstanden til bakgrunnen er også avgjørende. Jo lenger unna bakgrunnen er, jo mer uskarp blir den. Farger og bakgrunnDet hjelper lite med et vakkert motiv hvis ikke bakgrunnen passer til. Her er det viktig å velge en bakgrunn som ikke er for dominerende, ellers vil man raskt ta oppmerksomheten fra motivet. Ved valg av bakgrunn er det spesielt viktig å tenke på fargekombinasjoner. Velg en bakgrunn som forsterker motivets farger. En rød blomst mot en blå himmel er en klassiker, og man kan generelt si at kalde farger som blått og grønt er spesielt egnet. Svarte eller svært mørke bakgrunner kan gi et veldig dramatisk inntrykk sammen med sterke farger. Har du vanskeligheter med å finne en passende bakgrunn i naturen, går det jo an å lage sin egen. Man kan for eksempel sette fargede lerreter eller andre ting bak motivet. Bruk lysetSom ved all fotografering, er lyset avgjørende for resultatet. Sterkt sollys kan gi mange utfordringer, spesielt på grunn av den sterke kontrasten mellom mørke og lyse partier. Derfor kan det være enklere å fotografere når det er litt overskyet. Sollyset kan likevel benyttes til mange flotte effekter, spesielt kan motlys gi spennende resultater. Silhuetter mot en dramatisk himmel er for eksempel ofte imponerende. Mens motivet kan bli litt flatt hvis lyset kommer inn rett på motivet, kan det være lurt å for eksempel la lyset komme inn fra siden. Da kan skygger og kontraster være med på å fremheve formen. Det varme lyset ved soloppgang og solnedgang kan også gi motivene flott farge og glød. Det er derfor mye å hente ved å komme seg ut tidlig om morgenen eller benytte seg av tiden før skumring. KomposisjonHvor i bildet du plasserer motivet er også viktig for å skape et balansert og interessant bilde. Å midtstille motivet kan ofte bli kjedelig.I henhold til det såkalte gyldne snitt, kan man dele bildet inn i tre deler både horisontalt og vertikalt. Da får man et rutenett med ni ruter. Hvis du plasserer motivet langs en av kantene til den midterste ruten, blir det ofte fin harmoni i bildet. En del kameraer kommer med rutenett-funksjon, som deler inn skjermen for deg. Da kan det være lettere å se hvor i bildet det er lurt å plassere motivet. Øynene som serDet aller viktigste med nærfotografering er uansett at man har øynene oppe for de gode motivene. De er jo overalt, det gjelder bare å oppdage dem.Prøv å se på verden med nye øyne. Sånn kan man finne spennende motiver overalt, til og med på kontoret eller i hagen på en grå regnværsdag. Det er ikke hvordan ting egentlig ser ut med øynene dine som er viktig, men hvordan du gjenskaper motivene ved hjelp av spennende utsnitt og effekter.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar